Jermund Ottermo
Jermund OttermoCloud Sales Specialist

Hvorfor skjer dette? 

Det er rundt ti år siden Microsoft har hatt en prisendring, i mellomtiden har etterspørselen eksplodert, og man vil jo gjerne at kvaliteten skal følge med. Månedlig abonnement med fleksibiliteten og fordelene det har medført, har samtidig dratt med seg noen klare ulemper. Det er vanskelig å regulere oppsigelser, reglementet er problematisk og det er vanskelig for en partner å beregne forventet inntekt. I tillegg var lisensstrukturen komplisert både for forhandlere og sluttkunder. Ikke minst var det pågående administrasjonskostnader og tidsbruk som kan være bedre brukt andre steder. 

 

  • Microsoft har ikke hatt en prisendring på nesten ti år (foruten valutaendring) 
  • Reglementet rundt abonnementene samsvarer ikke med øvrige bransjer 
  • Det var lett å utnytte systemet, som skaper unødvendig ekstraarbeid 
  • Microsofts partnere hadde ingen mulighet til å regulere oppsigelser 
  • Rask vekst gjør at Microsoft vil sikre kvaliteten henger med 
  • Lisensstrukturer var komplisert og vanskelig for både kunder og forhandlere 

 

New commerce kom faktisk ikke så brått på som en kanskje tror 

Overgangen begynte i 2019 med Azure plan, her bør man henge seg på umiddelbart for å hindre at det påløper store kostnader. New commerce fortsatte med Perpetual CSP i 2020, så kom Microsoft- og Office 365 etter nå i 2021-22 med resten av tjenestene etter tur. 

 

Lurt å merke seg:

  • Til sesongbaserte eller midlertidige ansatte kan det lønne seg å kombinere lisenser som varierer med månedlig lisenser og årlig/treårig til de faste. Du kan alltids oppgradere til årlig, dersom en person blir fast. 
  • For kunder som vil ha fleksibilitet og der man tenker at det ikke er hensiktsmessig å risikere en lengre og større økonomisk forpliktelse er månedlig fremdeles tilgjengelig til en premium pris. Som vil ligge omkring 20% høyere. 
  • Du kan oppgradere fra månedlig til årlig og oppover i suitene/tjenestene, men ikke nedover, men du får da til gjengjeld låst prisen i perioden du binder deg opp mot  

 

Fordeler med new commerce som man kan glede seg til: 

  • Sluttkunder kan fremdeles administreres omtrent likt som CSPer er blitt vant til fra tidligere
  • Kunder og partnere kan jobbe med langsiktige relasjoner 
  • Man kan fryse seg mot prisendring i abonnementsperioden man velger
  • Multi-Geo (admin) egenskaper (kommer snart til Norge) 
  • Fakturering justert til kalendermåned 
  • Microsoft har sagt de lanserer nye fordeler med hybrid bruk
  • Eksklusive nye tilbud kommer som er eksklusive til new commerce 
  • Lettere konvertering fra trial til betalt (automatisk flytt til betalt) 
  • Automatisk justering av utløpsdatoer 
  • Automatisk fornyelse av lisenser 
  • Planlegger for oppdateringer 
  • Godt lanseringstilbud som gir mersalg i begynnelsen av året 
  • Teams: Audio-Conferencing med (unlimited dial-in) inkludert 
  • Modern Workplace egenskaper: jobb mobilt, administrer sentralt 

 

Noen utfordringer man må overkomme: 

  • Partner er økonomisk ansvarlig for utestående lisenser dersom kunden oppløses i lisensperioden. Her bør man sikre seg med å ta forhåndsregler og ha gode avtaleverk mellom kunde og partner. 
  • Før kunne man provisjonere lettere og det var relativt ufarlig å gjøre feil, nå må man reagere raskt for å gjøre endringer og eventuelle avbestillinger (innen 7 dager)
  • 20% dyrere å ha månedlig abonnement, men fortsatt fullt mulig. Man kan også ha et flytende lag med månedlige lisenser kombinert med årsavtaler. 
  • Insentiver som man har hatt forsvinner på tradisjonelle avtaler (legacy), man bør begynne å flytte over til NCE så tidlig som mulig.