I en verden av forskjellige type markedsføring- og samarbeidsverktøy er det noen ganger vanskelig å vite hvem man skal velge. Dette er selvfølgelig veldig induviduelt hva en person foretrekker, men jeg ville gjerne komme med noen forslag på verktøy jeg har funnet å være veldig hjelpsomme. 

Trine Botten-Lande
Trine Botten-LandeMarketing Coordinator - Consumptional Business

1. Letsignit

Noen gang hatt problemer med at de ansatte ikke følger selskapets retningslinjer når det kommer til e-postsignatur?
Eller at du har en kampanje du vil få ut til flest mulig kunder, men du føler at du ikke når nok kunder kun gjennom nyhetsbrev? Da ville jeg tatt en titt på Letsignit. Dette e-postsignaturverktøyet gjør det enkelt for deg som markedskoordinator å ha full kontroll over signaturen til de ansatte helt gratis! For en liten sum i måneden kan du også legge et banner til i signaturen og nå ut til alle kundene som dine ansatte sender mail til. 

Dette verktøyet passer for selskaper i alle størrelser på grunn av at du enkelt kan lage grupper i verktøyet og skreddersy hver enkelt signatur og banner til de forskjellige gruppene. Si at du har et dedikert team som jobber med et spesifikt produkt. Da kan du enkelt gjøre disse til en gruppe og har du en kampanjebanner rettet mot deres produkt, så kan du legge inn banneret og krysse av for at kun denne gruppen skal få banneret og hvilken periode banneret skal ligge der. 

Høres dette ut som et verktøy som kunne passe ditt selskap, så kan du lese mer om produktet her: https://www.alsosoftware.no/letsignit/ 
Finn Letsignit i ALSO Cloud Marketplace her

2. Pickit

Hvor mange ganger har du fått spørsmål fra kollegaer om: «hvor finner jeg den PDF’en?»,
«jeg skulle gjerne hatt tilgang til templaten for den salgspresentasjonen, hvor finner jeg den?», eller
«har du logoen til den leverendøren?»
Dette er typiske ekstraoppgaver som en markedskoordinator får, for det er ikke alltid lett for alle kollegaene å ha oversikt over hvor slike ting blir lagt. Et verktøy som jeg har funnet utrolig hjelpsomt når det kommer til dette er Pickit. Pickit er en plattform hvor man kan samle alt av bilder og dokumenter og legge det opp oversiktlig, så alle lett kan finne det de leter etter. I tillegg fungerer Pickit som en bildebank hvor de legger ut masse stock photos som du kan bruke til å lage bannere og annet markedsmateriell.
 

Pickit er også integrert inn i Officeproduktene, så sitter du med en Power Point presentasjon og trenger et bilde, logo eller en spesifikk template du vil bruke til denne presentasjonen, så er det bare å trykke på Pickit logoen som ligger øverst til høyre og du vil få tilgang til selskapet din sin Pickitkonto. Man logger seg enkelt på med Microsoftkontoen sin. 

Les mer her: https://www.alsosoftware.no/pickit 
Finn Pickit i ALSO Cloud Marketplace her

3. Trello

Trello er et program jeg har brukt veldig lenge og kunne ikke vært foruten. Det er et utrolig enkelt verktøy som man kan bruke til å ha full oversikt over ting du skal huske uten å måtte bruke å skrive huskelapper. Her er det enkelt å lage nye kort med det du skal gjøre og sette det f.eks. under «må gjøres» eller legge det inn som at dette må gjøres innen fredag. Man kan også legge til påminnelser, så man får en mail tilsendt når deadlinen nærmer seg.

Hvis man jobber på et prosjekt sammen med andre kan man lage et nytt board for denne gruppen, slik at alle har tilgang. På denne måten kan man tagge de andre i oppgaver de skal gjøre og sette deadlines.

Til samarbeid vil jeg si at Trello passer til litt mindre til medium bedrifter, men til personlig bruk vil jeg anbefale det til alle. Trello er også et gratis program, så et godt alternativ til de andre verktøyene der ute som koster penger. 

Du finner Trello her: https://trello.com/nb  

4. Microsoft Teams

Teams er et produkt jeg bruker daglig, og uten dette ville hverdagen vært mye vanskeligere og bestått av mange flere e-poster.
Muligheten til å lage flere teams og i disse teamene lage grupper gir uendelig mange måter å kunne samarbeide på en god måte og gi informasjon som alle må få med seg. Dette gjør det også lettere for nyansatte å kunne finne tilbake til informasjon som har blitt gitt før de startet og Teams har også en søkefunksjon som hjelper til. Teams har også mange integrasjoner som f.eks. til alle Office produktene (SharePoint, Excel, Word, OneNote osv.), Trello, man kan legge inn URLer så du får oversikt over sider + masse mer. Her er det bare å søke opp og finne mange gode verktøy.

En annen ting som er uvurderlig i Teams er chatten. Dette er chatten som overtok for Skype, men jeg vil si at dette fungerer mye bedre. Her forsvinner ingenting av samtalen du tidligere har hatt, du har en god oversikt over alle samtaler du har hatt med andre, man kan enkelt dele dokumenter som lagrer seg og er lett å finne tilbake til og man kan også bruke søkefunksjonen til å finne tilbake til spesifikke temaer man har snakket med andre om. 

Teams er et produkt som passer til alle bedrifter uansett størrelse og jeg vil anbefale på det sterkeste å implementere det inn i bedriften sin. 

Du kan lese mer om Teams her: https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-teams/group-chat-software 
Finn Microsoft Teams i ALSO Cloud Marketplace her

5. Wrike

Wrike er et prosjektstyringsprogramvare som gjør det enklere for en markedskoordinator å ha full oversikt over prosjektene og markedskampanjene sine til en hver tid. Dette er et større og tyngre produkt enn de jeg har nevnt over, men når man kommer seg inn i det, så er det et utrolig nyttig verktøy. Her kan man visualisere frister, planlegge prosjekter og legge inn oppgaver med tilpassede kontrollbord som viser det slik du vil.

Det er også enkelt å se potensielle hindringer før de oppstår, arbeidsbelastningen din og hele tiden ha oversikt over frister. Wrike sender deg mailer med ny informasjon når noen tagger deg, når du har en frist, oversikt over dagen din osv. Dette kan også tilpasses i forhold til hvordan du vil jobbe. Wrike har også en egen app eller du kan bruke det rett i browseren din.

Jeg vil si at Wrike passer bedre til mellom – enterpriseselskaper, så hvis dere trenger et verktøy for å ha full kontroll på prosjektene og kampanjene deres burde dere absolutt sjekke ut Wrike. 

Les mer her: https://www.wrike.com/no/ 
Finn Wrike i ALSO Cloud Marketplace her